CACF

DE BANKEN VAN CREDIT AGRICOLE CONSUMER FINANCE

Credit Agricole Consumer Finance (kortweg CACF). Waaronder Interbank, Ribank, De Nederlandse Voorschotbank (DNV) en Intermediaire Voorschotbank.

CACF is als eerste door de Commissie van Beroep van het Kifid veroordeeld om de teveel betaalde rente terug te gaan geven. Lees hier wat Kifid er over gezegd heeft.

CACF is na de uitspraak (uiteindelijk over één geval) zo sportief geweest om dan ook voor alle klanten en oud-klanten een compensatieregeling aan te bieden.


Er echter wordt maximaal terug gerekend tot 1 januari 2008. (Voor Ribank en DNV zelfs vanaf 01-01-2009; tegen alle beloftes in)

Als en zo lang de rente op de lening lager is dan de referentierente geeft CACF geen compensatie.

Er wordt met rente-op-rente gerekend.

Wat vindt Geldbelangen van deze regeling?

Wij zijn het niet eens met het feit dat er maximaal terug gerekend wordt tot 2008. En ook niet dat er geen compensatie is als de rente op de lening lager was dan de referentierente. Wij hebben dit via het Kifid in klachten aangekaart. Kifid heeft in de uitspraken 2021-0447 en -0448 de klachten toegewezen. En gezegd dat die uitspraken leidend zullen zijn bij volgende klachten.

De (advocaat van de) bank heeft drie keer geprobeerd tegen deze uitspraken in beroep te gaan. De eerste keer heeft de voorzitter van Geschillencommissie dit verzoek beargumenteerd afgewezen. En verder heeft de Commissie van Beroep twee keer een beroep afgewezen. CvB 2021-0041 en CvB 2022-0031.

Afwijzing omdat er een vonnis is geweest


CACF heeft consumenten het recht op compensatie ontzegd, omdat er over het contract al eerder een vonnis is geveld. Vaak ging het dan om betalingsachterstanden. Ook dit heeft Geldbelangen via het Kifid aangekaart. De (advocaat van de) bank zei: “Omdat over de zaak al eerder een rechter heeft geoordeeld mag het Kifid er niets meer over zeggen (volgens het regelement)”. Wij hebben daarover gezegd: “Een vonnis over betalingsachterstanden heeft niets te maken met een klacht over teveel betaalde rente”.


Ook in deze casus heeft het Kifid de consument gelijk gegeven. (Uitspraak GC 2022-0029)

Hoist


De banken van CACF hebben op grote schaal in 2013 / 2014 leningen ‘met een vlekje’ (betalingsachterstanden) verkocht aan Hoist.

Hoist is in Zweden een kredietverstrekker, maar gedraagt zich in Nederland als een gevoelloze, bloeddorstige incasseerder. In eerste instantie gaf CACF over de periode waarin het contract bij Hoist liep een compensatie volgens een zelf verzonnen formule. Maar gaf de compensatie aan Hoist als daar nog een schuld was.


Door een uitspraak van het Kifid is in wezen vast komen te staan dat de teveel betaalde rente berekend moet worden over de periode waarin er een  overeenkomst was met CACF. Dus tot 2013 / 2014. Vanaf dát moment moet er een extra vergoeding worden gegeven. Het bedrag dat gevonden is moet tot nu toe 'opgerent' worden met een rente zoals die ook voor de wettelijke rente geldt.


De betreffende Kifid uitspraak vind je hier

Is er nog een verbeterde compensatie te krijgen terwijl je de vaststellingsovereenkomst voor de 'reguliere' compensatieregeling al getekend hebt?

Ja, dat is mogelijk. Bij de compensatie uit de reguliere regeling heeft CACF de consument niet laten tekenen voor 'finale kwijting'. Dus je kunt via het Kifid en/of de rechter altijd proberen een betere compensatie te krijgen. Gezien de verschillende uitspraken van het Kifid is de kans dat je slaagt vrij groot.


Je kunt een klacht indienen via klachten@ca-cf.nl.


Geldbelangen kan hierbij eventueel helpen. Wij doen dat tegen een vergoeding van 15% van de extra compensatie met een minimum van € 150,00 en een maximum van € 1.000.


Meestal beginnen we eerst met een berekening van de (totale) compensatie. Om die berekening te kunnen maken verzoeken wij je om deze machtiging te downloaden, in te vullen en aan ons te sturen. Bij voorkeur per e-mail (foto of scan) naar info@geldbelangen.nl. Mag ook per post naar Wetterbies 1, 8723 HA Koudum.


Als je wilt dat we gaan rekenen, vragen we daarvoor een donatie van € 37,50. Dat bedrag kun je over maken op rekening NL23 TRIO 0197 9366 60 t.n.v. Stichting Geldbelangen te Koudum. Ook kun je het direct betalen via deze link.

 

Omdat we nare ervaringen hebben met consumenten die niet aan ons doneren nadat we ze wel geholpen hebben vragen we je het bedrag vooraf aan ons over te maken.

Share by: