voor een duurzame financiële dienstverlening

Titel

In actie voor jouw geld!

De vervelende ervaringen van Willem en Rita met Interbank en de geboden oplossing

In 2003 wil Willem met Rita een nieuw leven beginnen en schulden uit het verleden achter zich laten. Hij had € 25.000 schuld staan. Een tussenpersoon helpt hem en uiteindelijk heeft hij een schuld van € 30.000. Er wordt € 25.000 afgelost bij een andere kredietverstrekker. Er wordt ca € 2.800 aan Cardif betaald voor een (inmiddels al weer afgelopen) overlijdensrisicoverzekering. Ca.€ 2.200 krijgt Willem op de bankrekening overgemaakt.  
Hij betaalt iedere maand netjes € 300 (1% van de kredietsom). Na jaren van betalen merkt hij dat zijn schuld niet lager wordt. Wat blijkt: de rente die hij moet betalen ligt rond 12% per jaar. Als je per maand 1% van je schuld aan de bank betaalt dan betaal je dus (grofweg) 12 x 1% = 12%. Dat is dus alleen maar rente. Hij lost niets af en zijn schuld wordt niet lager. Willem kan ook niet aan een andere bank vragen om de lening over te nemen, want gezien hun leeftijd (rond de 60) wil geen bank die schuld meer op zich nemen.  .
In januari 2016 horen Willem en Rita in Kassa Rob Goedhart van Geldbelangen - in een item over  Kifid - praten over Interbank. Willem belt met Geldbelangen en de bal begint te rollen.

Willem en Rita deden in de uitzending van Kassa van 30 april hun verhaal. Stoer, want praten over schulden doen de meeste mensen niet graag.
Door de uitzending van Kassa blijkt Interbank bereid om een oplossing te zoeken. Niet voor de te veel berekende rente in het verleden, want Interbank zegt dat de rente binnen het wettelijk maximum was en dat ze dus niets fout deden. Maar voor de toekomst hebben ze voor Familie van Arkel de lening omgezet van een 'doorlopend krediet' (met een rente die Interbank zelf steeds kan vast stellen (variabel)) naar een 'persoonlijke lening'. Daarbij staat de rente vast. Die werd zo'n 5% lager. En Fam. van Arkel weet nu dat ze na een jaar of tien van de lening af zijn.  
In de uitzending van 14 mei 2017 probeerde Interbank haar beleid te verdedigen, maar slaagde daar (op zijn zachtst gezegd) niet in. Wel werd toegezegd dat mensen in een vergelijkbare situatie als Fam. Van Arkel aanbiedingen konden gaan krijgen in de lijn van het aanbod aan hun. Daarbij speelt de individuele situatie van iedere klant een rol. Omdat die kan verschillen van die van Willem en Rita kan het zijn dat het aanbod niet gelijk is aan wat hen is aangeboden.

Hoe ging het verder?

Via Geldbelangen heeft Interbank aan zo'n 150 mensen een aanbod gedaan om de lening naar de toekomst toe te verbeteren.  Gemiddeld ging de klager in de toekomst
€ 14.500 minder betalen. Maar het resultaat verschilde  per dossier. Het scheelt natuurlijk of de klant een percentage van 14% had wat iets van 5% werd. Of dat deze 8% was en naar 6% daalt. Ook zagen we verschillen in restschulden. Mensen met een paar duizend euro restschuld besparen minder dan mensen die Interbank nog vele tienduizenden euro's schuldig zijn. Interbank heeft verder beloofd hun leven te zullen beteren en al hun 9.000 klanten, die in een vergelijkbare situatie zitten als Willem en Rita van Arkel te gaan helpen naar een oplossing voor de toekomst. 

__________________________________________________________________________________________________________

De te veel betaalde rente uit het verleden

Wat betreft de teveel betaalde rente uit het verleden zaten wij met een dilemma. Moesten we vele jaren gaan procederen en heel veel juridische kosten maken met een onzekere uitkomst? Interbank had gelijk dat de rentes nooit hoger waren geweest dan het wettelijk maximum.  En het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) zei steeds dat wat Interbank deed 'niet onredelijk en onbillijk was' en wees de klacht van de consument over de te hoge rente af.
 
Maar sinds 22 februari 2017 ligt er een uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid in een zaak waarbij Geldbelangen een gezin heeft begeleid. Die gaf hoop dat het Kifid klachten over te hoge rente wel zou gaan toekennen. Lees verder.